Παρασκευή 2 Δεκεμβρίου 2016

Πόσο Πιο Αυθεντικά Ποπ Είδωλο Από το Σάκη;

Ξεκινώντας, θα ήθελα να αφιερώσω αυτή την ανάρτηση στο πρόσωπο που συνέλαβε την αρχική ιδέα γι' αυτήν. Κι αυτό όχι από επιθυμία να κολακέψω, αλλά από ανάγκη να δώσω εύσημα και να ομολογήσω πόσο δημιουργικό και χρήσιμο μου είναι να ανταλάσσω ιδέες, ακούγοντας κι ανταποκρινόμενη σε εσάς, τους πραγματικούς, έστω και λίγο αναγνώστες. Χωρίς ανατροφοδότηση, όλη αυτή η προσπάθεια του ιστολογίου θα ήταν ακόμη λίγο πιο μακρινή κι ανέφικτη.
Ο πρωταγωνιστής της σημερινής ανάρτησης ασφαλώς δε χρειάζεται συστάσεις. Έχει στοιχειώσει τον ύπνο και τον ξύπνιο των περισσοτέρων από μας κυριολεκτικά και μεταφορικά· τουλάχιστο σε ορισμένο στάδιο της ζωής μας, που είτε από απλή άγνοια είτε λόγω εφησυχασμού αφήσαμε να επηρεαστεί από την απανταχού δείσδυση της ελληνικής ποπ κουλτούρας. Δε χρειάζεται πολλή σκέψη για να καταλήξει κανείς στο ότι, όσο επικίνδυνο και παρανοϊκό ακούγεται, μπορούμε να εντοπίσουμε στην προσωπικότητα του Σάκη ένα είδος αντικατοπτρισμού του εαυτού μας, και αδιαμφισβήτητα της φυσιογνωμίας της ελληνικής κοινωνίας.


Κάπου εδώ αξίζει να εντοπίσουμε τις απαρχές μιας διαδρομής. Ο Σάκης Ρουβάς γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Κέρκυρα, όπου σύντομα, στην παιδική του ηλικία, ανακαλύφθηκε και καλλιεργήθηκε η έφεσή του στον αθλητισμό, καθώς και το μουσικό του ταλέντο. Κάτι, ωστόσο, αυτό το είδος δυσλεξίας που φαίνεται να αντιμετώπισε στα πρώιμα μαθητικά του χρόνια· κάτι οι δυσκολίες που αντιμετώπισε με το χωρισμό των γονιών του, αλλά και τις διαρκείς οικονομικές δυσχέρειες της ευρύτερης οικογένειάς του, που τον έπρωξαν να καταπιαστεί με διάφορες δουλειές, σκληρές και του ποδαριού, τον τοποθετούν στα μάτια όλων μας στο βάθρο ενός ήρωα της διπλανής πόρτας. Ένας αληθινός Όλιβερ Τουίστ, δηλαδή, τουλάχιστο μέχρι να έρθει η στιγμή να αποτιμήσουμε τη συμβολή του Ηλία Ψινάκη στην ανακάλυψη κι ανάδειξη του ταλέντου του, αλλά και στη γενική διαχείριση της ζωής του.
Κάθε νόμισμα έχει δυο όψεις και κάθε ιδέα ακόμη περισσότερες, αν σκεφτεί κανείς τις ενδιάμεσες εκφάνσεις που μπορεί να προκύψουν. Η ανάδυση του Σάκη Ρουβά -όπως ορθά υποδηλώνεται από το παρακάτω βίντεο- μια από τις πρώτες του δημόσιες εμφανίσεις στο ευρύτερο ελληνικό κοινό (Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, 1991) αποδεικνύει περίτρανα αφενός την εντελώς σύγχρονη νεοελληνική μας ψύχωση με το γεγονός της εικόνας (τα μπράτσα και οι κοιλιακοί του Σάκη βγάζουν μάτι, όση απόσταση κι αν αποφασίσει κανείς να κρατήσει από το σημειολογικό κόσμο του βίντεο), γεγονός που εξηγεί, αφενός τη βράβευση του εν λόγω τραγουδιού, κι αφετέρου την επιθετική πολιτική Ψινάκη, που προώθησε την εξιδανίκευση του καλλίγραμου σώματος του Σάκη στα διεθνή κι εγχώρια ΜΜΕ ως υπέρτατη σύγχρονη αξία. Σαν να μην υπήρχε τίποτε άλλο που αυτός ο άνθρωπος εσωτερικά, πνευματικά ή με οποιονδήποτε άλλο τρόπο διαθέτει. Και οι έφηβες απέκτησαν αγαπημένες φωτογραφίες του ειδώλου τους, που να κοσμούν ολόκληρους τοίχους δωματίων, καθώς και προσφιλέστερη κραυγή εκδήλωσης θαυμασμού (Σάακηηηηηη!)· και οι έφηβοι ένα λόγο να μισούν το πιο αγαπημένο ποπ είδωλο, ταυτόχρονα προσπαθώντας να του μοιάσουν σε όποιον τομέα μπορούσε να «τους βγει» πιο εύκολα.


Όσα ακολούθησαν τα ξέρουμε όλοι: οι ποικίλων μεγεθών και σχεδίων φούστες, τα έξαλλα χορευτικά σόου σε ελληνικές πίστες, και η Eurovision, με το Σάκη να αναλαμβάνει πότε το ρόλο του διασκεδαστή και πότε αυτόν του παρουσιαστή είναι μερικές μόνο από τις στιγμές που αναδεικνύουν τη λαμπερή διαδρομή του λατρεμένου τραγουδιστή στα μάτια τουλάχιστο των πιστών τηλεθεατών, αλλά και όχι μόνο. Είχαμε πλέον ήδη σχεδόν βρεθεί σε μια περίοδο, όπου ο Σάκης φάνταζε ως το ακριβές πολύτιμο αποτύπωμα ακριβώς εκείνης της φανταχτερής ζωής και νοοτροπίας που ως έθνος αισθανόμασταν ότι αντιπροσωπεύαμε· οι εμφανίσεις του ανέκαθεν λειτούργησαν ως αναισθητικό στις κάθε λογής ψευδαισθήσεις μας για διεθνείς αναδείξεις και παγκόσμια αναγνώριση έστω και με τους σύγχρονους όρους, τους φτηνούς σε ουσία κι επιφανειακούς σε συναισθήματα. Ο Σάκης επάξια μας κράτησε το χέρι σε αυτό, κερδίζοντας μια αναγνώριση που διεκδίκησε στιγμιαία, αλλά και σταδιακά ξεπερνώντας τα όρια του εφηβικού παροξυσμού, κερδίζοντας αμύθητα εκατομμύρια, αλλά κι αναδεικνύοντας προσωπικά και με σταδιακά ποιοτικά διαφορετικό τρόπο το καλλιτεχνικό του ίματζ.
Γιατί στην πραγματικότητα άξιζε έστω για λίγες στιγμές στην ιστορία να ανυψωθεί σε κάτι άλλο σε σχέση με ότι για πολλά χρόνια πολλοί από εμάς είχαμε γνωρίσει· διαφορετικό από την αμηχανία και τη γενικότερη αστάθεια που πάντοτε στη διάρκεια της Ψινάκειας ιστορίας του, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, είχε αναδυθεί στις συνδιαλλαγές του με τα ελληνικά μίντια. Γιατί, με μια ορισμένη έννοια, θα είναι πάντα η πιο ιδιαίτερη ποπ φωνή, που θα έχει ποτέ υμνήσει την πιο σαχλή ρομαντική εκδοχή των πρώτων ερωτικών μας φαντασιώσεων. Επειδή, είναι ένας καλλιτέχνης που, παρά την πρώιμη βιοπάλη που τον έριξε στην ημιμάθεια, και την ασύνειδη διάθεση της βιολογικής και πνευματικής του οντότητας, κατάφερε κάποια στιγμή να αντικρίσει τον ορίζοντα της ενηλικίωσης και την αναζήτηση του αυθεντικού προσωπικού και μιντιακού του εαυτού, εκτοξεύοντας Ray Ban στον αέρα ή καθισμένος στην άνετη πολυθρόνα του The Voice που στριφογυρίζει. Γι' αυτούς και πολλούς πολλούς άλλους λόγους, συμπεριλαμβανομένων μουσικών και φωνητικών κριτηρίων (βλέπε βίντεο που ακολουθεί), θα είναι πάντα ο Σάκης της καρδιάς μας.


Κι ας αφήσουμε τους κακεντρεχείς να λυσσάνε για τις κινηματογραφικές και θεατρικές του επιδόσεις (κι ας έχουν συχνά δίκιο, αφού πολλές φορές η λύση της αισθητικής απόλαυσης και σε αυτούς τους τομείς στηρίζεται ως επί το πλέιστον στο να αφεθεί η ευθύνη της τέχνης στους απόλυτα ειδικούς). Κι ας ακούμε συχνά να μιλάνε για τις αμφιβολίες περί κατευθύνσεων της σεξουαλικής του ταυτότητας στα πρώτα του βήματα (είναι γιατί, όπως κάθε αυθεντική ρουβίτσα θα έλεγε, δεν ξέρουν τα δεδομένα!). Ο Σάκης Ρουβάς ήταν, είναι και θα παραμένει η βασική πυξίδα στο δρόμο για την κατανόηση της ποπ ελληνικότητας του εαυτού μας, αλλά και της ανεπαίσθητα αντίξοης μετάβασής μας στα επίπεδα της απανταχού επιβεβλημένης δημοφιλούς κουλτούρας του σύγχρονου κόσμου.

By Μαρία Γώγογλου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου