Τετάρτη 15 Ιουνίου 2016

Η Ιστορία Ενός Έρωτα: Αρχικό Στάδιο Ανάγνωσης


Εν γνώσει της προχειρότητας κάθε αρχικού σταδίου ανάγνωσης, παρουσιάζω εδώ σε άτακτη σειρά σκέψεις που με απασχόλησαν κατά τη διάρκεια της πρώτης φοράς που διάβασα την Ιστορία Ενός Έρωτα με τον τρόπο που η ηρωίδα του βιβλίου Άλμα βρήκε εύκαιρο να εκφράσει τα δικά της συναισθήματα:

1.      ΑΥΤΟΣ Ο ΓΚΟΥΡΣΚΙ, ΠΟΣΟ ΣΤΡΙΜΜΕΝΟΣ;

Ξεκάθαρα τα κομμάτια του βιβλίου υπογεγραμμένα από την οπτική γωνία του Λέο Γκούρσκι είναι από τα πιο δυσανάγνωστα, ιδιαίτερα από την αρχή, αφού ξεκινάς γρήγορα να αναρωτιέσαι γιατί έχει καταλήξει σε μια Ιστορία Ενός Έρωτα ένας τόσο στριμμένος γέρος και τι σχέση έχει μαζί της. Πράγμα που αποκαλύπτεται εξαιρετικά σύντομα φυσικά, αφού πρόκειται για το άτομο που την έχει ζήσει στα νεανικά του χρόνια κι αποπειραθεί να την εκφράσει μέσω του γραπτού λόγου. Συγκεκριμένα, το νόημα της ζωής του, ή μάλλον αυτό που ο ίδιος ερμήνευε ως τέτοιο μέχρι ένα ορισμένο στάδιο των νεανικών του χρόνων είχε σχέση με την «από πάντοτε» γνωριμία του με μια κοπέλα της γειτονιάς του (Άλμα κι αυτή!) και τον επακόλουθο εφηβικό και μετέπειτα έρωτά του γι’ αυτή. Συνοδευόμενο από νοητά παντοτινό δέσιμο των ζωών τους που έπειτα από μια τραγική και μοιραία αποξένωση κι ασυνεννοησία τον απομόνωσε μια για πάντα. Εξ ου και το στρίψιμο, αλλά και η εντύπωση που σου αφήνει ότι η θνησιμότητα περνούσε από πάνω του μια ζωή ως αποτύπωμα της επιβίωσης από το Ολοκαύτωμα, κι έτσι ο θάνατος δεν αποτελεί παρά μια τυπικότητα απλά δεν υπάρχει. 

Νατάσσα Μποφίλιου - Η Καρδιά Πονάει Όταν Ψηλώνει

2.      Η ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΜΟΝΑΞΙΑΣ

Κι εδώ δεν εννοώ πλέον μόνο την «Γκουρσκική» μοναξιά-απόρροια της αποτυχίας της ερωτικής ιστορίας του πρωταγωνιστή-αφηγητή που καταφτάνει στην Αμερική μετά από χρόνια απομάκρυνσης από την αγαπημένη του, κατά τη διάρκεια των οποίων ως επί των πλείστων κρυβόταν από τα γερμανικά στρατεύματα που εξόντωναν Εβραίους στην Πολωνία, για να ζήσει την ερωτική απογοήτευση. Ως teaser και μόνο εδώ θα αναφέρω πως αυτή σχετίζεται με το γεγονός ότι ο μοναδικός του έρωτας, η Άλμα, έχοντας φτάσει ήδη πριν κάποια χρόνια στην Αμερική κι ανακαλύψει την εγκυμοσύνη της, παντρεύεται το γιο του αφεντικού της που της προσφέρει προστασία, ενώ ο Λέο θεωρείται κι επισήμως νεκρός και δε λαμβάνει τα γράμματά της. Η μοναξιά που εννοώ σχετίζεται κυρίως με την πλευρά της που βιώνουμε όντας ανάμεσα σε άλλους, ενδεχόμενα και το βαρύτερο φορτίο μοναξιάς που μπορεί να συναντηθεί. Αυτό που κρατάει τη Σαρλότ, μια άλλη ηρωίδα του βιβλίου μακριά από τα παιδιά της, αφού έχει χάσει το Ντέιβιντ, το δικό της Λέο, και τη μικρή Άλμα μακριά από το Μίσα, τον εφηβικό της έρωτα, ενώ βρίσκεται προς αναζήτηση μέρους του προδιαγεγραμμένου της εαυτού μέσω οτιδήποτε μπορεί να ξεθάψει για το ποιος πραγματικά ήταν ο πατέρας της.

 Luz Casal - Historia De Un Amor

3.      Η ΜΗ ΣΥΜΒΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ

Όχι πως είναι αναγκαίο το βιβλίο της Νικόλ Κράους για να μας κάνει να καταλάβουμε τη σημασία που καταλαμβάνει έτσι κι αλλιώς ο μη συμβατικός έρωτας στη ζωή μας. Είναι ωστόσο ρομαντικός και μεταφορικός ο τρόπος που μας θυμίζει όλο αυτό το ανέφικτο σύννεφο που διαπερνά την πραγματικότητα χωρίς να διεκδικεί ποτέ να γίνει απολύτως μέρος της, ακριβώς όπως η γνωριμία της Σάρλοτ και του Ντέιβιντ Σίνγκερ κι ο τόσο και ταυτόχρονα μη ασυνήθιστος έρωτάς τους στο κιμπούτς καθώς και οι βόλτες τους στη Νεκρά Θάλασσα. Η απεραντοσύνη του συναισθήματος του έρωτα στο βιβλίο όπως και στη ζωή δεν είναι επίσης καθόλου τυχαία ακατανίκητη, ειδικά έτσι όπως διαπερνάει τρεις γενιές συγκλονίζοντας Γκούρσκι κι Άλμα με όσα μοιράζονται για τις πορείες τους στην απόληξη του μυθιστορήματος, καθώς και με τα πρώτα σκιρτήματα της μικρής Άλμας και του φίλου της Μίσα, ειδύλλιο που δεν πρέπει στιγμή να παραβλεφθεί στην ατμοσφαιρική ροή του βιβλίου.

 Anonymous - Romance D'Amour

4.      Η ΓΟΗΤΕΙΑ ΤΟΥ ΑΠΙΘΑΝΟΥ

Ωστόσο, ασφαλώς υπάρχει και η αυτόδηλη μη-πραγματικότητα των διηγούμενων συμβάντων στο βιβλίο, ακριβώς όπως υπήρξε και σε όλα τα προηγούμενα απ’ αυτό. Έτσι η σύμπτωση που οδηγεί την Άλμα Σίνγκερ στην αναζήτηση τρόπου να δημιουργήσει τις κατάλληλες συνθήκες για τη συντροφικότητα της μητέρας της, και μετά την αποτυχία αυτού του σχεδίου, σαφώς αργότερα στην αναζήτηση κομματιών του εαυτού της μέσα από την Άλμα Μερεμίνσκι, ηρωίδα του βιβλίου από την οποία πήρε το όνομά της να συνυπάρχει ταυτοχρόνως στον ίδιο μεγαλόκοσμο με το Λέο που, στο τέλος της ζωής του κάνει τον απολογισμό του κι έχει την ύστατη έμπνευση είναι πέρα για πέρα μυθιστορηματική. Φυσικά οι δυο τους συναντιούνται τυχαία και όχι περισσότερες από μία φορές στη διάρκεια του βιβλίου, σημείο όπου εκδηλώνεται και η συνάφειά του με τον κόσμο του κινηματογράφου.

"Βαδίζεις σε μιαν έρημο. Ακούς ένα πουλί που κελαηδάει. Όσο κι αν είναι απίθανο να εκκρεμεί ένα πουλί στην έρημο, ωστόσο εσύ είσαι υποχρεωμένος να του φτιάξεις ένα δέντρο. Αυτό είναι το ποίημα.", Κική Δημουλά

5.   ΚΑΘΕ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΕΡΜΗΝΕΙΑ

Η Ιστορία Ενός Έρωτα είναι κάτι διαφορετικό για όλους τους χαρακτήρες που έρχονται σε επαφή μ’ αυτή στο μυθιστόρημα. Για να μη μιλήσουμε για τις διαφορετικές σημασίες της ανάλογα με τις φάσεις της ζωής τους όπου βρίσκονται. Η Άλμα για παράδειγμα τη διαβάζει για να ανακαλύψει ανάμεσα στις γραμμές της κάτι που δε γνωρίζει για την προέλευσή της, ενώ για τη Σαρλότ η Ιστορία αυτή είναι ο τρόπος για να κρατήσει την ανάμνηση του έρωτά της για τον άντρα της που χάθηκε ζωντανή, γι’ αυτό και το αίσθημα που τους σύνδεσε. Απολύτως εναρμονισμένος μ’ αυτή την πραγματικότητα της πολλαπλότητας των προσλήψεων τόσο της τέχνης όσο και της αντικειμενικής πραγματικότητας είναι και ο διαμελισμός των φωνών του βιβλίου σε τρεις ετερόκλιτες οπτικές γωνίες, ενίοτε και τέσσερις, αφού η περιστασιακή ανάδυση της προσωπικής γραφής του Μπερντ, αδερφού της Άλμας, εξίσου προς αναζήτηση ριζών, εαυτού και πατρότητας με αυτήν μπορεί να προσμετρηθεί ως μία απ’ αυτές.


Οι Εραστές, Rene Magritte

By Μαρία Γώγογλου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου